Decydując się na zakup nowego auta, bierzemy pod uwagę mnóstwo różnych czynników, takich jak marka, cena, możliwe osiągi, wyposażenie czy rodzaj napędu. Jednak coraz istotniejszym obecnie aspektem, który staje się coraz ważniejszy zarówno w Polsce, jak i w Europie, jest emisja CO2. Samochody spełniające najnowsze normy emisji spalin EURO to obecnie dla wielu, zwłaszcza dużych firm, podstawa rozwoju floty, która zgodna jest z ogólną misją ograniczania śladu węglowego. Sprawdź, jaka norma emisji spalin w Polsce obowiązuje w 2024 roku i jak sprawdzić normę dla konkretnego pojazdu.
Emisja spalin w samochodzie z roku na rok staje się coraz istotniejszą kwestią w związku z ogólnym dbaniem o otaczające nas środowisko. Aspekty te stanowią temat dyskusji nie tylko przedstawicieli największych marek motoryzacyjnych, ale także jednostek rządowych, samorządów czy organizacji dbających o dobro naszej planety. Wprowadzane są również ograniczenia i specjalne strefy, w których obowiązuje dopuszczalna norma spalania.
Przykładem może tu być Warszawa i funkcjonująca już Warszawska Strefa Czystego Transportu. To obecnie obszar zajmujący 7% powierzchni miasta, na którego terenie wymagania związane ze spalaniem i emisją spalin mają zaostrzać się co dwa lata. Podobne strefy funkcjonują już w takich miastach europejskich jak Berlin, Monachium, Amsterdam, Bruksela czy Wiedeń.
Warto dodać, że w Europie, w większych miastach, ale także powoli w Polsce, u progu wprowadzania w miastach Stref Czystego Transportu, normy emisji spalin mają szczególne znaczenie, ze względu na to, że samochody niespełniające rygorystycznych norm mogą nie mieć lub stracić możliwość wjazdu i poruszania się w obszarach, gdzie obowiązuje rygor niskiej emisji spalin. To ważny aspekt dla tych, którzy użytkują swoje pojazdy nie tylko w dużych Polskich, ale szczególnie w zagranicznych miastach.
Europejski standard emisji spalin jest normą dopuszczalnej emisji spalin w nowych pojazdach, które sprzedawane są na terenie Unii Europejskiej i w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Obostrzenia te opracowane są na podstawie kolejnych Dyrektyw Europejskich, które sukcesywnie ulegają coraz większym restrykcjom. Normy emisji spalin dotyczą wszystkich pojazdów mechanicznych z wyjątkiem samolotów i statków morskich. Określone są w nich przede wszystkim takie szkodliwe dla środowiska związki jak tlenki azotu, węglowodory, tlenki węgla oraz cząstki stałe.
Obecnie obowiązujące normy w zakresie emisji spalin dotyczą wyłącznie nowych samochodów. Oznacza to, że jeżeli zmiana normy emisji spalin powoduje, że posiadane od kilku lat jej nie spełnia, właściciel pojazdu nie będzie ponosił żadnych konsekwencji. Nadal może użytkować swój samochód jak do tej pory.
Już niedługo obowiązującą normą będzie norma Euro 7, którą Rada Unii Europejskiej wprowadziła 12 kwietnia 2024 roku. Dokument dotyczy samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Najnowsza zmiana normy emisji spalin poszerzona została również o wartości związane ze związkami wytwarzanymi podczas hamowania oraz dotyczące trwałości akumulatorów.
Dla samochodów osobowych i dostawczych emisja spalin w samochodzie nie zostanie utrzymana na dotychczasowym poziomie normy Euro 6. Surowsze zapisy dotyczyć będą szczególne emisji cząstek stałych. Nowe zasady są również bardziej restrykcyjne w zakresie cząstek wytwarzanych w trakcie hamowania (specjalne limity związków ustalone są dla pojazdów elektrycznych). Bardziej wymagające są także wymogi związane z okresem eksploatacji pojazdów, również odnośnie do przebiegu.
Ustalenia co do konkretnych wartości dla normy Euro 7 wciąż trwają. Ma ona zacząć obowiązywać od 1 stycznia lub 1 lipca 2025 roku. Choć początkowy projekt zakładał wręcz drastyczne obniżenie limitów i w praktyce oznaczałby niemal nierealne wymogi względem aut spalinowych, obecnie planowana zmiana nie ma być aż tak znaczna.
Zgodnie z przewidywaniami i zapowiedziami stosownych organów europejskich, górna granica emisji tlenków azotu wynosić ma 60 mg/km dla aut benzynowych, jak i z silnikiem wysokoprężnym. Poprzez zrównanie, będzie to zatem bardziej rygorystyczna zmiana dla pojazdów z dieslem. Pomiar spalin będzie odbywał się nie tylko na podstawie analizy substancji, które wydobywają się z rury wydechowej, ale również innych podzespołów. Samochody będą też musiały spełniać określone wymogi dłużej. W normie Euro 6 jest to 5 lat lub 100 tys. km. W Euro 7 okres wydłużony będzie do 10 lat lub 200 tys. km.
Obecnie obowiązującą normą jest jednak nadal norma Euro 6. W przypadku silników spalinowych jest to dopuszczalna emisja tlenków azotu na poziomie 0,06 g/km, a w dieslach 0,08 g/km. Co do tlenku węgla są to wartości 1 g/km w autach zasilanych benzyną i 0,5 g/km w autach wysokoprężnych. Odnośnie do dwutlenku węgla średnia wartość wynosi obecnie 95 g/km. Dokładna granica normy zależy tu m.in. od masy pojazdu. Zastanawiając się, jakie normy emisji spalin w Polsce obowiązują obecnie lub będą obowiązywać w związku z normą Euro 7, należy przyjąć, że będą to te same regulacje, co dla Unii Europejskiej.
Normy emisji spalin będą się zaostrzały zarówno dla silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Obecnie władze planują, aby w okolicach 2040 roku zupełnie wycofać z produkcji jednostki wysokoprężne, choć zużywają one znacznie mniej benzyny, są mniej awaryjne i trwalsze. Emitują też stosunkowo mniej zanieczyszczeń. Diesle wytwarzają jednak aż 10 razy więcej cząstek stałych niż silniki spalinowe.
Choć idealnym wyborem w obliczu tych faktów i systematycznie zaostrzanych norm wydaje się wybór hybrydy lub auta elektrycznego, warto zwrócić uwagę na fakt, że do wspomnianego i ewentualnego wycofania silników spalinowych czy diesli pozostało ponad 15 lat. Z powodzeniem więc możemy nabyć nowe auto benzynowe, jak i z silnikiem wysokoprężnym i cieszyć się jazdą autem z ulubioną jednostką napędową.
Poza tym, jak pokazuje historia, wskutek protestów i ulepszeń wprowadzanych przez producentów w branży motoryzacyjnej jest wielce prawdopodobne, że w 2040 roku wcale nie dojdzie do wycofania produkcji nowych aut z silnikiem spalinowym czy dieslem.
Decydując się na zakup nowego pojazdu, zawsze warto porównać interesujące nas modele także pod kątem emisji spalin. Dane na ten temat znajdują się w karcie pojazdu. Natomiast gdzie sprawdzić emisję spalin w samochodzie, który już użytkujemy? Takie dane uzyskamy np. po przeprowadzeniu badania na stacji kontroli pojazdów.
Warto dodać, że takie modyfikacje w starych samochodach jest najczęściej nieopłacalne i warto kupić nowy pojazd, który na lata zapewni spełnianie nawet bardzo rygorystycznych już obecnie norm.
Formularz kontaktowy