Czym jest technologia AdBlue i jak działa w samochodach diesel?

technologia w samochodach diesel

Nowoczesna technologia AdBlue została stworzona z myślą o ekologii i rosnącym wymaganiom względem poszanowania środowiska naturalnego. Stosowana jest w samochodach z silnikami diesla. Dzięki niej auta są w stanie spełnić zaostrzone w ostatnich latach normy dotyczące spalin. Czym jest dokładnie AdBlue i czy rzeczywiście niesie same korzyści dla posiadaczy samochodów z silnikiem diesla?

Podstawowe informacje – czym jest AdBlue i do czego służy?

System AdBlue to płyn, który stosuje się tylko w układach selektywnej redukcji katalitycznej, czyli SCR w pojazdach napędzanych dieslem. Jak działa AdBlue? Jego głównym zadaniem jest oczyszczenie spalin poprzez neutralizację szkodliwych cząstek tlenków azotu. Do zobojętnienia tych cząstek dochodzi w czasie reakcji chemicznej, która przebiega w wysokiej temperaturze. 

 

Skład płynu to w 32,5% mocznik syntetyczny i w 67,5% woda zdemineralizowana. Jak więc widać AdBlue i jego skład chemiczny nie jest toksyczny. Warto mieć na uwadze, że każdy płyn bez względu na markę wykonany jest z tych samych składników i identycznej ich ilości.

Jak działa AdBlue w samochodach z silnikiem diesla – jakie daje korzyści?

To, co warto wiedzieć o AdBlue, to fakt, że płyn nie jest dodatkiem do paliwa. To osobna substancja, która miesza się ze spalinami poza silnikiem. Co dokładnie robi AdBlue? W systemach SCR płyn trafia pod wysokim ciśnieniem na strumień spalin w katalizatorze. Tam zachodzi neutralizacja szkodliwych dla środowiska tlenków azotu i zamiana ich na azot i wodę. Tak więc AdBlue do samochodów osobowych jest bezpieczny dla środowiska naturalnego oraz człowieka.

 

AdBlue dostarcza jeszcze innych korzyści. Ma wpływ nie tylko na redukcję emisji spalin, ale także poprawia efektywność pracy silnika. Jednak kluczowym założeniem technologii AdBlue jest zapewnienie spełnienia normy emisji spalin Euro 5 oraz Euro 6, która jest bardzo rygorystyczna i wymaga od producentów samochodów redukcji wytwarzanego tlenku azotu aż o 80% w stosunku do normy Euro 5. 

Jak dbać o system AdBlue w samochodzie?

Skoro wiesz już, czym jest AdBlue, to należy też sprawdzić, jak dbać o ten system. Przede wszystkim, aby płyn działał poprawnie i spalanie AdBlue przebiegało zgodnie z założeniami, należy zwracać uwagę na jego czystość. Już niewielkie zanieczyszczenie płynu może ograniczyć jego właściwości. Dlatego ważne jest regularne czyszczenie zbiornika oraz kontrola jego stanu technicznego.

 

Pamiętaj także, aby systematycznie uzupełniać płyn. Jeżeli pojawi się komunikat o jego niskim poziomie, należy zrobić to jak najszybciej. W większości aut zbiornik płynu AdBlue znajduje się obok wlewu na olej napędowy. Korek do zbiornika jest opisany i zazwyczaj ma kolor niebieski. Płyn można uzupełnić bezpośrednio z butelki bądź z dystrybutora dostępnego na wybranych stacjach paliw. Aby uniknąć usterek, nie należy uzupełniać płynu często w niewielkich ilościach. Lepszym rozwiązaniem jest uzupełnianie go w momencie, gdy kontrolka w aucie zasygnalizuje jego niski poziom. AdBlue do samochodów osobowych oraz ciężarowych funkcjonuje w ten sam sposób i wymaga takiej samej troski.

 

Trzeba mieć na uwadze, że płyn AdBlue zamarza w temperaturach -11 stopni. Z tego też powodu auta dostosowane do warunków atmosferycznych panujących w Polsce powinny być wyposażone w grzałkę, której zadaniem jest podgrzanie płynu w czasie rozruchu silnika.

 

Jeżeli masz wątpliwości, co to jest AdBlue w samochodzie oraz czy system działa prawidłowo, możesz skorzystać z naszej pomocy i konsultacji ze specjalistami. Ocenimy sprawność układu, abyś miał pewność, że funkcjonuje bez zarzutu i nie jest uszkodzony.

Jak działa AdBlue w samochodach z silnikiem diesla?

System AdBlue składa się z kilku elementów. Są to zbiornik płynu, katalizator SCR w układzie wydechowym, wtryskiwacz płynu, który zamontowany jest w katalizatorze, pompa płynu, przewód dostarczający płyn do wtryskiwacza, sterownik oraz czujniki mierzące poziom tlenków azotu w spalinach.

 

Działanie technologii AdBlue oparte jest o współpracę kilku elementów. Sterownik silnika zbiera informacje o poziomie tlenków azotu w spalinach z czujników. Na podstawie tych danych sterowana jest praca pompy i wtryskiwaczy i dawkowany płyn AdBlue. Katalizator SCR posiada mieszalnik, w którym gorące spaliny mieszają się z płynem i dochodzi do reakcji chemicznej rozbijającej tlenki azotu na czysty azot i wodę. Proces ten pozwala na zmniejszenie emisji spalin i wytwarzania się tlenków azotu aż o 90%.

W jakich samochodach stosuje się AdBlue?

Wielu kierowców zastanawia się, czy ich auto ma system AdBlue i w jakich samochodach jest on montowany. W to nowoczesne rozwiązanie wyposażone są auta tylko z silnikami diesla i SCR – zarówno osobowe, ciężarowe, jak i autobusy. O systemie AdBlue mogliśmy usłyszeć już w 2011 roku, jednak jest on instalowany w pojazdach napędzanych dieslem, które produkowane były po 2015 r. To właśnie wtedy zaczęła obowiązywać nowa norma spalin EURO 6. AdBlue znajdziesz w autach takich, jak Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Peugeot, Citroen, Renault, Jaguar, BMW czy Mercedes.

 

Jeśli nie jesteś pewien, co to jest AdBlue, do czego służy oraz czy dane auto wyposażone jest w tę technologię, to skorzystaj z naszej pomocy. Pracownik Currus Cars sprawdzi dla Ciebie czy dane auto ma AdBlue, czy cały system działa prawidłowo oraz udzieli kompleksowych informacji o jego funkcjonowaniu oraz o tym, jak z niego poprawnie korzystać. Zachęcamy do kontaktu z nami wszystkich właścicieli pojazdów z silnikami diesla i SCR.

Formularz kontaktowy